piątek, 1 lipca 2022

[Rachunek za] Czerwiec 2022

I nagle człowiek się budzi z ręką w nocniku, bo się okazuje, że jest połowa roku. Jak do tego doszło - nie wiem. Napiszę za to jakieś podsumowanie tego półrocza i może wtedy uda mi się wysnuć wnioski. Czerwiec minął jakoś po pierwsze błyskawicznie, a po drugie po niezłym początku natrafiłam na ścianę i tak sobie tkwię w pierwszym tego roku poważnym kryzysie czytelniczym. I nawet nie wiem, czemu, skąd to się wzięło i w ogóle o co chodzi, bo nawet książki, które męczę (a raczej do których rzadko zaglądam...) mi się podobają. Tylko mi jakoś do nich nie po drodze. Poniekąd winne są wysokie temperatury, bo jak upał w dzień mi nie przeszkadza, tak w nocy oznacza brak snu. Niemniej - coś mi się tam przeczytać udało na początku miesiąca. Obejrzałam też to i owo, no i oczywiście pograłam (to poniekąd wyjaśnia też kryzys czytelniczy... ale cii...)


Książki

Wszystkie te światy 

Kolejny tom przygód Bobów. Nie zawiódł, ale trudno też mieć wobec tej serii wielkie wymagania. Z czasem niewątpliwie uspokoiło się "hello fellow nerds", więc to na plus. Fabuła meandruje pomiędzy różnymi epokami, problemami, skalą i Bobami. Wciąż pomysł przerasta nieco autora, Taylorowi brak rozmachu, na jaki właściwie w pełni pozwala taka formuła. wiadomo, że nie będzie się mógł nadmiernie skupić na którymkolwiek ze światów, więc mógłby poszaleć, a jest... nieporywająco. Nawet w miejscach gdzie niby Bobowie napotykają rzeczy niezwykłe brakuje mu chyba warsztatu do pokazania pełni tej niezwykłości. Wiecie... to jest jednak bardziej Marsjanin niż Ogień nad otchłanią. Ale jako czytadło, szczególnie plażowe, sprawdzi się świetnie. 


Podglądając wieloryby. Historia i przyszłość gigantów z głębin

Nie tylko Herman Melville i ja lubimy wieloryby. Członkiem naszego klubu jest też Nick Pyenson, paleontolog zajmujący się waleniami. Z racji zainteresowań autora, książką dotyczy przeszłości i ewolucji wielorybów. Z racji objętości jest też niestety mocno skrótowa. To tekst, który bardziej sygnalizuje pewne zagadnienia czy problemy, a nie wyczerpująco je opisuje. Niemniej podobało mi się, że autor w prostą narrację o własnych badaniach (o bardzo ciekawych rezultatach) wplata liczne dygresje na temat przeszłości i przyszłości wielorybów, czy losów konkretnych gatunków. Widziałam jednak recenzje, w których uznano to za chaotyczne, więc ostrzegam. Dla mnie osobiście taki tok snucia opowieści jest bardzo naturalny. Zdecydowanie polecam, jedyny minus tej książki, to brak zdjęć. Zamiast nich dostajemy jakieś kompletnie od czapy ilustracje, które niewiele wnoszą poza wypełnianiem miejsca na stronie. 


Ella Na Wycieczce klasowej 

Kolejne opowiadanie o Elli, w którym dzieciaki jada na wycieczkę, a pan Parvela wreszcie odnajduje głos dla swoich opowieści. Poprzednie opowiadania o Elli wydawały mi się nieco wymuszona, nadmiernie inspirowane Mikołajkiem a jednocześnie pozbawione jego staromodnego a jednak ponadczasowego uroku. Teraz zagrało naprawdę na 5. Tak jak Mikołajek podbija czytelnika swoim rozumieniem świata, tak Ella i przyjaciele robią to poprzez powodowanie maksymalnej ilości chaosu w jak najkrótszym czasie.  W tej opowieści zdecydowanie jestem kierowcą autobusu. 


Filmy

Nasz ojciec

Kolejna (po "Wszystkich dzieciach Louisa", świetnym reportażu o Holandii) sprawa oszustw w bakach spermy. W skrócie mówiąc pan doktor opowiadał pacjentkom legendy o tym, że używa nasienia ich mężów albo ładnie opisanych w papierach dawców a tymczasem używał własnego :) Oczywiście chłop nie poczuwa się do winy, no bo on miał przecież rączki tam, gdzie mu nikt nie zaglądał. Do obejrzenia na netflixie.

 

Kutassss

Wybitnej wartości artystycznej i translatorskiej którkometrazowe arcydzieło do zobaczenia na youtubie. 




Seriale

Wyszło jakoś tak, że niby sporo (jak na mnie) oglądałam, ale z różnych powodów nie skończyłam nic z tego, co zaczęłam. Zabrałam się więc za:

Zaginięcie Brigit Meyer 

Pani była w domu a potem już jej nie było i nikt nie wie, co się działo, a śledztwo, tradycyjnie, było psartaczone. Więcej nie wiem, bo obejrzałam może z jeden odcinek. 


Kroniki kryminalne. Kandydat.

Świetny, oparty na faktach (do stopnia używania nagrań archiwalnych tam gdzie pasują) serial meksykański (nie, to nie jest telenowela) o zabójstwie Luisa Colosio, kandydata na prezydenta. nidokończony, bo nie było czasu, ale zdecydowanie będzie obejrzany w 100% bo jest świetnie zrobiony (casting!) i sama historia jest fascynująca. 


The Boys sezon 3

Ten serial śmiało podąża tam, gdzie nie poszedł wcześniej nikt, bo ludzie generalnie mają więcej rozumu i godności człowieka. Tym razem jest tu nawet Jensen Ackles, jest bosko, wszystko jest tu chore, kocham, polecam, Timothy pamiętamy. 

Niedokończony, bo jeszcze zostało trochę odcinków a ukazują się co tydzień. 

 

Gry

Vampire Survivors

Gampelay jest wszystkim. Trochę nie grałam i nazbierało mi się zaległych updejtów (przypominam: gra jest we wczesnym dostępie i bardzo prężnie rozwijana), więc jestem zagubiona i znowu mam trochę acziwmentów do ogarnięcia. Kocham nad życie. 


Hades

Stary nałóg nie rdzeweje. Ale pamiętajcie, to nie jest prawdziwe uzależnienie, jeśli się nie prostytuujesz za działkę, albo gra nie nazywa się Factorio. 


Plany?

Wyrwać się z czytelniczego marazmu. Tylko, aż - zobaczymy, jak to wyjdzie. 


Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia